In het schooljaar 2019-2020 zijn wij als Johannes Postschool gestart met het International Primary Curriculum, kort gezegd IPC.
Verbinding tussen theoretische en creatieve vakken
Wij, maar ook de leerlingen, werken met veel plezier aan IPC. De vakken staan bij IPC niet op zichzelf, maar zijn met elkaar verbonden door vanuit thema’s (units) te werken. Aan de hand van betekenisvolle en creatieve activiteiten worden de kinderen uitgedaagd onderzoekend te leren, ontdekken ze hun eigen talenten en leren ze van alles over natuur, geschiedenis, de wereld en elkaar. Iedereen kan op zijn of haar eigen manier en niveau mee doen. Gedurende zeven weken wordt er dagelijks gewerkt aan units over bijvoorbeeld dinosaurussen, chocolade, dag en nacht, Nederland waterland. Doordat de afzonderlijke vakken gekoppeld worden aan hetzelfde thema, ontstaat er samenhang en wordt het leren krachtiger.
Onderzoeken, ontdekken, eigenaarschap
Leerlingen worden tijdens de IPC- activiteiten nieuwsgierig gemaakt en gestimuleerd om op ontdekkingstocht te gaan. Leerlingen mogen ook zelf onderzoeksvragen opstellen waardoor ze meer eigenaar worden van het leerproces. Bovendien komt het leren zo dichterbij de leerlingen te staan, het wordt betekenisvol.
De units hebben een vaste structuur. Het begint met een mooie startactiviteit, gevolgd door de zogenoemde ‘kennisoogst’. Hier wordt gekeken welke kennis al aanwezig is bij de leerlingen, maar ook wat zij nog graag willen leren.
Voor de allerkleinsten: IEYC
Voor de kleuters is het International Early Years Curriculum (IEYC) ontwikkeld. Door dit programma leren de jonge kinderen vertrouwd te raken met de IPC-werkwijze, wanneer ze naar groep 3 gaan.
Assessment for Learning
Het Assessment for Learning (A4L) geeft inzicht hoe leerlingen er voorstaan met kind-vaardigheden zoals;
Ik kan kaarten en plattegronden maken met plaatjes en symbolen;
Ik kan bronnen gebruiken om eenvoudige informatie te verzamelen;
Ik kan over vroeger leren met behulp van boeken, beeldmateriaal en andere mensen enz.
Het A4L ondersteunt leerkrachten in hun beoordeling en kinderen bij hun zelfevaluatie.
De IPC-units geven de leerling continu de mogelijkheid om deze vaardigheden te oefenen, te evalueren en te verbeteren. Dit gebeurt aan de hand van leertaken en een effectieve feedback die past bij de verschillende leeftijdsfases van het kind. Zo krijgen de leerlingen inzicht in hoe ze zijn gegroeid. Deze informatie kan worden opgeslagen in Mijn Rapportfolio. Hierin kunnen ouders en leerkracht zien wat de leerlingen al geleerd hebben.
Wij zijn nog niet gestart met het gebruik van Mijn Rapportfolio.